Tribunalul Brasov a desfiintat hotararea prin care Primaria intentiona
scoaterea la licitatie a serviciului de transport in comun

Articol aparut in data de 02.05.2012 in Cotidianul Desteptarea ( www.desteptarea.ro )

Abuzurile administratiei Stavarache sunt desfiintate, pe banda rulanta, de instante. Judecatorii Tribunalului Brasov au decis sa anuleze faimoasa HCL nr. 91/2010 prin care, la ordinul lui Stavarache, municipalitatea intentiona sa scoata la licitatie serviciul de transport in comun. La data respectiva, abuzul coordonat de primar a fost aprobat de Consiliul Local (CL) sub pretextul ca legislatia româna obliga Primaria Bacau sa scoata serviciul la licitatie. Avocatii societatii de transport in comun au desfiintat demersul administratiei Stavarache cu prevederile existente in legislatia europeana din domeniu. Oficialii municipalitatii afirma ca nu sunt la curent cu decizia Tribunalului Brasov.

Tribunalul Brasov a anulat hotarârea CL Bacau prin care administratia Stavarache a promovat, in primavara lui 2010, scoaterea la licitatie a serviciului de transport in comun. Instanta brasoveana a decis, pe 20 aprilie 2012, sa admita actiunea Prefecturii Bacau vizând anularea HCL nr. 91 din 16 aprilie 2010, concomitent cu admiterea cererii de interventie formulata, in cauza, de societatea Transport Public SA. Admiterea actiunii formulate de Prefectura Bacau antreneaza, in mod automat, anularea HCL nr. 91/2010.

Culisele unui abuz

In primavara lui 2010, pe fondul unui razboi administrativ initiat de Primarie impotriva actionarului Transport Public, administratia Stavarache a promovat initiativa de scoatere la licitatie a serviciului de transport in comun, desi acesta fusese concesionat, in 2004, pe o perioada de 25 de ani catre firma amintita.

Mai mult, desi initiativa sustinuta de Primarie afecta zeci de mii de calatori - clientii serviciului amintit - edilii au promovat proiectul in cadrul unei sedinte extraordinare a CL Bacau (!). La momentul respectiv, primarul Romeo Stavarache - initiatorul din culise al proiectului - si-a motivat demersul prin faptul ca legislatia in domeniu obliga Primaria sa scoata la licitatie serviciul. In acest sens, Stavarache a invocat prevederile Legii 92/2007 care reglementeaza organizarea serviciilor publice de transport local, decretând ca in termen de 30 de zile va fi organizata o noua licitatie, concomitent cu incetarea vechiului contract de concesionare a traseelor de transport. Pe 25 mai 2010, CL Bacau a aprobat caietul de sarcini aferent licitatiei. Potrivit acestuia, ofertantii puteau prezenta la licitatie facturi proforme, in cazul in care nu detineau mijloace pentru transportul in comun (!).

Cum era sa ramâna Bacaul fara transport in comun

Abuzul orchestrat in aprilie 2010 de administratia Stavarache era sa priveze municipiul Bacau de serviciul de transport in comun, in contextul in care Primaria nu a reglementat, in niciun fel, modul in care s-ar fi desfasurat acest serviciu pe perioada organizarii licitatiei. Potrivit luarilor de pozitie ale primarului Stavarache, contractul dintre Primarie si Transport Public s-ar fi incheiat la 26 martie 2010, urmând ca Primaria sa organizeze o licitatie pentru concesionarea traseelor. Procedura de achizitie publica ar fi durat, cu eventualele contestatii formulate de ofertanti, cel putin jumatate de an, perioada in care functionarea serviciului de transport in comun era pusa pe chituci, in lipsa unui operator si in lipsa unui cadru legal.

Pe fondul neregulilor crase promovate, prin HCL nr. 91/2010, de primarul Stavarache, Prefectura Bacau a contestat in instanta legalitatea hotarârii, situatie in care HCL nr. 91 a fost automat suspendata.

Pensionarii, sacrificati pe altarul unei obsesii

Razboiul derulat de administratia Stavarache impotriva Transport Public a afectat, la acel moment, zeci de mii de pensionari din municipiul Bacau. Acestia au fost privati de un transport in comun subventionat, in conditiile legii. Pentru a lovi in societatea de transport, Stavarache a decis ca Primaria nu mai trebuie sa subventioneze transportul pentru aproximativ 16.000 de pensionari. Asta, in conditiile in care Dumitru Sechelariu, actionarul principal al Transport Public, a propus - la acel moment - incheierea unei conventii prin care toti pensionarii ar fi urmat sa beneficieze de facilitati la transportul in comun. Propunerea lui Sechelariu a fost nesocotita de Stavarache.

Cum a ajuns procesul la Tribunalul Brasov

In prima faza, litigiul in contencios s-a consumat la Tribunalul Bacau, insa a fost stramutat la solicitarea avocatilor Transport Public. Printre motivele stramutarii au facut parte inclusiv scrisorile distribuite in acea perioada de primarul Stavarache. Dupa o traditie patologica, edilul a impânzit Bacaul cu zeci de mii de scrisori in care acuza faptul ca anumiti functionari din Prefectura, in frunte cu seful institutiei, ar face jocurile societatii de transport in comun.

In cele din urma, cauza a ajuns pe rolul Tribunalului Brasov, care a admis contestatia Prefecturii, concomitent cu cererea de interventie formulata de Transport Public, in calitate de titular al serviciului de transport in comun. Abuzul “clocit” in 2010 de Romeo Stavarache a fost astfel desfiintat.

Prins cu cioara vopsita! Legile europene i-au dat peste nas primarului „european”

Printre argumentele formulate de avocatii Transport Public si retinute de judecatorii Tribunalului Brasov se numara legislatia europeana in vigoare, una necunoscuta - dupa câte se pare - primarului Stavarache, autointitulat “primar european”. Astfel, Regulamentul CE nr. 1307/2007 precizeaza, in clar, ca operatorii de transport care, la data intrarii in vigoare a Regulamentului, aveau incheiate contracte de concesiune, isi pot continua activitatea pâna la expirarea lor, cu posibilitatea prelungirii pentru un termen suplimentar de 30 de ani. Situatia Transport Public s-a inscris in limitele prevazute de Regulamentul amintit.

Mai mult, decizia de scoatere la licitatie a traseelor de transport in comun trebuia publicata, obligatoriu, in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, cu cel putin un an inainte de demararea procedurilor. Lucru pe care administratia Stavarache nu l-a facut.

Pozeaza in nestiutori

Ovidiu Popovici: „Nu am cunostinta de asa ceva”

Abordat de jurnalistii Desteptarii - secretarul municipiului, Ovidiu Popovici - a declarat ca nu are informatii cu privire la desfasurarea litigiului de la Tribunalul Brasov. Juristul a catalogat decizia instantei drept o “opinie”, in contextul in care aceasta poate fi atacata, nefiind irevocabila. “Nu am cunostinta despre asa ceva. Este o sentinta care nu este definitiva si irevocabila. Este o opinie deocamdata. Lasati-ma sa vad si eu motivatia instantei”, a declarat Popovici.

Av. Gabriel Ionita: „O alta mostra de abuz administrativ”

Gabriel Ionita, avocatul Transport Public, a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca actiunea din 2010 a primarului s-a dovedit a fi o “mostra de abuz administrativ”. Ionita a apreciat echilibrul instantei de judecata, afirmând ca magistratii sunt mai bine conectati la legislatia UE, decât politicienii.

“Este o alta mostra de abuz administrativ indreptat impotriva operatorului de transport in comun, sanctionata de catre instantele competente. In acest caz, ne-a salvat dreptul comunitar in materie, care transcede intereselor de grup, protejate de la nivelul structurilor deliberative locale pâna la cele nationale; din fericire, trebuie sa ne raportam la o normalitate legislativa reglementata deja de comunitatea europeana si atunci când refuzam sa o aplicam, exista mijloace de coercitie indeajuns de puternice pentru protejarea unui cadru economic si asa precar”, a afirmat Ionita.

Autor,
Lucian Bogdanel

Citeste articolul pe www.desteptarea.ro

© 2011 Cabinet Avocat Gabriel Ionitaby www.efficientsolutions.ro